
BAUM. HEDLUND, ARISTEI & GOLDMAN 

Washingtan, D.C. Office 
1250 24th Street, NW. 
Suite 300 
Washington, D.C. 20037-1124 
Tel (202) 466-0513 
Fax (202) 466-0527 

Donald Wright, MD MPH 

A Professional Corporation 

12100 Wilshire Boulevard, Suite 950 
Los Angeles, California 90025-7114 

Tel (310) 207-3233 
Fax (310) 820-7444 

www.baumhedlundlaw.com 

July 8,2011 

Acting Director, Office of Research Integrity 
U.s. Department of Health and Human Services 
Office of Research Integrity 
1101 Wootton Parkway, Suite 750 
Rockville, Maryland 20852 
Tel: 240-453-8200 
Fax: 301-443-5351 
Email: Don.Wright@hhs.gov 

Philadelphia Office 
1500 Market Street 

12th Flaar East Tower 
Philadelphia, PA 19102-2100 

Tel (215) 665-5659 
Fax (215) 569-8228 

Re: Complaint of Scientific Misconduct against Dwight 1. Evans, Laszlo 
Gyulai; Charles Nemeroff, Gary S. Sachs and Charles 1. Bowden 

Dear Dr. Wright: 

On behcdf of Dr. Jay D. Amsterdam, Professor of Psychiatry at the University of 
Pennsylvania, a charge of research misconduct is hereby submitted against Dr. Dwight 
1. Evans, Professor of Psychiatry and Chairman of the Department of Psychiatry at the 
University of Pennsylvarua, Dr. Laszlo Gyulai, Associate Professor of Psychiatry at the 
University of Pennsylvania, Dr. Charles B. Nemeroff, Professor of Psychiatry and 
Chairman of the Department of Psychiatry at the University of Miami, Dr. Gary S. 
Sachs, Professor of Psychiatry at Harvard University, and Dr. Charles L. Bowden, 
Professor of Psychiatry and Chairman of the Department of Psychiatry at the University 
of Texas. 

Dr. Amsterdam believes the individuals named above engaged in scientific 
misconduct by allowing their names to be appended to a manuscript that was drafted 
by a "medical communications company" (Scientific Therapeutics Information, "STI") 
hired by SmithKline Beecham (now known as GlaxoSmithKline, "GSK"), and which Dr. 
Amsterdam contends misrepresented information from a scientific research study 
(Paroxetine Study 352), which was funded by GSK and NIH. The manuscript 
(hereinafter "Study 352") was eventually published in the American Journal of Psychiatry 

1 



BAUM, HEDLUND, AruSTEI & GOLDMAN 
A Professional Corporation 

July 8,2011 
Page 2 

(158:906-912; June 2001) suggesting that Prodl may be beneficial in the treatment of 
bipolar depression, without acknowledging the medical communication company's 
contribution or the extent of GSK's involvement. The published manuscript was biased 
in its conclusions, made unsubstantiated efficacy claims and downplayed the adverse 
event profile of Paxil.(Attachment A.) Since its publication, study 352 has been cited in 
hundreds of medical journal articles, textbooks and practice guidelines up to 2011. (See, 
e.g., Attachment B and C.) Although Dr. Amsterdam was a Co-Principal Investigator of 
the study and possibly enrolled the largest number of patients, he was excluded from 
the final data review, analysis and publication. (See Attachment D.) 

Dr. Amsterdam only recently became aware that two of the lead authors of Study 
352, including his direct supervisor, were linked to ghostwriting through a letter from 
the Project On Government Oversight (POGO) to NIH Director Francis Collins in 
November 2010, posted on POGO's website at http://www.pogo.org/pogo­
fileslletters/public-health/ph-iis-20101129.html. Like the examples contained in 
POGO's letter to NIH, Dr. Amsterdam believes the manuscript published in the 
American Journal of Psychiatry was ghostwritten by STI, which was hired by GSK and 
paid with GSK funds, and that the individuals above lent their names as "authors" to 
the manuscript. 

Based upon evidence presented in this complaint and the documents attached 
hereto, it appears that most, if not all, of the" guest authors" were determined by GSK 
in conjunction with the "medical communications" firm, STI. STI has had a long­
standing history of ghostwriting scientific and medical articles and textbooks which 
have been attributed to prominently known academics - a practice that has been the 
subject of mounting criticism. See, for example, an editorial in the Journal of the 
American Medical Association regarding ghostwriting in relation to Merck's promotion 
and sales of VIOXX. (Attachment E.) 

The acknowledgement section of the published manuscript states that Study 352 
was conducted and published with support from NIMH grant MH-51761. (Attachment 
A.) According to a recent search of the NIH Reporter database, NIMH grant MH-51761 
was part of an "infrastructure support" and "core-patient recruitment and assessment" 
project for NIH-funded clinical research trials. (Attachment F.) In this case, it was used 
to support the recruitment and assessment of research subjects for participation in this 
GSK-sponsored and GSK-funded clinical trial of Paxil for the treatment of patients with 
bipolar type I major depression. 

2 



BAUM, HEDLUND, ARISTEI & GOLDMAN 
A Professional Corporation 

July 8, 2011 
Page 3 

According to a letter written by Dr. Francis Collins, Director of the NIH, 
ghostwriting that involves a federal grant may be cause for an investigation of 
plagiarism. Dr. Collins stated in his letter, which was published on POGO's website: 

[A] case of ghostwriting involving NIH-funded researchers may be 
appropriate for consideration as a case of plagiarism; i.e., the 
appropriation of another person's ideas, processes, results, or words 
without giving appropriate credit; or fabrication, i.e., making up data or 
results and recording or reporting them. Such a case would be handled by 
the Office of Research Integrity (ORI) of the Department of Health and 
Human Services (HHS), which investigates research misconduct as 
defined in the PHS's 42 c.F.R. Parts 50 and 93, Policies on Research 
Misconduct and the Final Rule. 

(Attachment G.) 

Moreover, according to a report on ghostwriting by Senator Charles Grassley 
(dated June 24, 2010), the University of Pennsylvania considers ghostwriting to be 
equivalent to plagiarism.1 

While this incident took place some time ago (i.e., 2001), the manuscript has been 
cited hundreds of times up through 2011 according to an internet search on Google 
Scholar. (Attachment B.) In fact, Dr. Gyulai cited the paper again in a study he 
published in 2007 in the New England Journal of Medicine (Attachment H) and Dr. Sachs 
cited the paper in 2011 in the Journal of Clinical Psychiatry. (See Attachment C, Record 1.) 

Moreover, the purported "findings" of Study 352 and the published results from 
other studies and articles that have cited this study have been used to support the 
design and implementation of at least two other NIMH-funded grants to study the 
efficacy and safety of antidepressant drugs (like Paxil) in bipolar depression. See, e.g., 
MH080097, Prevention of Relapse and Recurrence of Bipolar Depression and 

. MH060353, Treatment of Bipolar Type II Major Depression. 

Dr. Amsterdam submits this complaint in the hopes that ORI will conduct an 
investigation, impose appropriate penalties to correct the past publication of Study 
352' s results, to prevent similar conduct from happening again, and hopefully prevent 
further use of this paper to support the dangerous prescription of Paxil to patients 
diagnosed with bipolar depression. 

1 See: http://grassley.senate.gov / aboutjupload/Senator-Grassley-Report.pdf 

3 



BAUM, HEDLUND, ARISTEI & GOLDMAN 
A Professional Corporation 

July 8, 2011 
Page 4 

Pursuant to 42 C.F.R. Part 50.103(d)(13), Dr. Amsterdam should receive full and 
complete protection from retaliation and/ or defamation by either the University of 
Pennsylvania or any other parties involved in the production and publication of Study 
352. Dr. Amsterdam requests the protections described in ORr's "Handling Misconduct 
- Whistleblowers." (Attachment I.) 

To ensure that this complaint is taken seriously, and to alert interested parties, 
we are providing copies of this correspondence to Senator Charles Grassley, Senator 
Herb Kohl, and the Chairman and Ranking members of the House Energy and 
Commerce, and the House Committee on Oversight and Government Reform. 

In the following pages, we will layout Dr. Amsterdam's complaint in more 
detail. 

Thank you for your time and interest in this important matter. Please apprise me . 
of any further help I may offer to you. 

BE:gb 

cc: 

Dr. Jay Amsterdam 
Senator Charles Grassley 
Senator Herb Kohl 

Sincerely, 

c::239 
Bijan Esfandiari, Esq. 

Chairman, House Energy and Commerce, Fred Upton 
Ranking Member, House Energy and Commerce, Henry Waxman 
Chairman, House Committee on Oversight and Govt. Reform, Darrell E. Issa 
Ranking Member, House Committee on Oversight and Govt. Reform, Elijah Cummings 

4 



BAUM, HEDLUND, AmSTEI & GOLDMAN 
A Professional Corporation 

DR. AMSTERDAM'S TIMELINE RE PUBLICATION OF 
P AXIL BIPOLAR STUDY 352 WITHOUT HIS KNOWLEDGE 

In the mid-1990's, Dr. Amsterdam became a Co-Principal Investigator on a clinical trial, 
Paroxetine Study 352, comparing the antidepressant drugs imipramine (Tofranil®) and 
paroxetine (Paxil®) for the treatment of bipolar type I major depression (or manic 
depression). The trial was sponsored, in part, by GlaxoSmithKline which sells 
paroxetine under the brand names Paxil® in the US and Seroxat in other countries. 

Dr. Amsterdam recruited one of the largest, if not the largest, patient samples into a 
study that comprised 18 other investigative-sites. 

In early 2001, Dr. Amsterdam became aware that Dr. Dwight Evans and Dr. Laszlo 
Gyulai were attempting to publish data from the above referenced study. Although Dr. 
Amsterdam was a Co-Principal Investigator of Study 352 and enrolled one of the largest 
numbers of patients, he was excluded from the final data review, analysis and 
publication. (Attachment J, K, L and D.) 

Dr. Amsterdam contacted his immediate supervisor and department chairman, Dr. 
Dwight L. Evans about the matter. In a March 22,2001 email to Dr. Amsterdam, Dr. 
Evans stated that he had discussed the issue with Dr. Karl Rickels who was also a 
professor in the Department of Psychiatry at the University of Pennsylvania and Dr. 
Gyulai's direct supervisor. Dr. Evans assured Dr. Amsterdam that Dr. Rickels would be 
reviewing the matter and, once accomplished, he trusted there would be "an equitable 
outcome." (Attachment M.) 

Dr. Amsterdam sent a follow-up email to Dr. Rickels on April 1, 2001 asking him what 
he had found during his investigation. Dr. Amsterdam explained to Dr. Rickels that, if 
he (Dr. Rickels) felt uncomfortable dealing with the matter, that he should let Dr. 
Amsterdam know so that he (Dr. Amsterdam) could "take up the issue with others at 
the University and/or the American Journal of Psychiatry." (Attachment J.) The 
American Journal of Psychiatry accepted the manuscript for publication in January 2001 
(Attachment A at p. 911) and the study was eventually published in the June 2001 
edition of the journal. Id. 

On April 3, 2001, Dr. Rickels sent Dr. Amsterdam a letter discussing what he had 
learned during his investigation. (Attachment K.) In that letter, Dr. Rickels noted, 
among other things, the following information: 

1 



BAUM, HEDLUND, ARISTEI & GOLDMAN 
A Professional Corporation 

(1) Dr. Amsterdam was co-investigator of the trial; 
(2) Dr. Amsterdam had enrolled more patients in the trial than Dr. 

Gyulai; 
(3) The ghostwriting firm, STI, had chosen Dr. Gyulai as the paper's first 

author; 
(4) GSK had decided to replace Dr. Gyulai as first author with Dr. 

Charles Nemeroff; and 
(5) Academic investigators in the trial never reviewed or even saw the 

submitted manuscript. 

On May 1, 2001, Dr. Amsterdam sent Drs. Evans and Rickels another email to explain 
that he was unsatisfied with the response and, since the last letter, there has been only 
"radio silence." As he wrote, "Am I to assume that it is okay in this department for a junior 
faculty member to abscond with data from a full professor and. publish it without any 
ramifications?" (Attachment N.) 

The following day, Dr. Rickels emailed Dr. Amsterdam and explained that Dr. Evans 
had tasked him (Dr. Rickels) with trying "to bring about a resolution." (Attachment 0.) 

On May 11, 2001, Dr. Amsterdam emailed Dr. Rickels and explained that he considered 
data that he (Dr. Amsterdam) accumulated in his research unit from the study "were 
:r;nisappropriated from me and used and published without my knowledge and without 
regard to the significant contribution that I made to this study." Dr. Amsterdam 
complained that the "theft and publication of [his] data should not go unnoticed and 
uncensured." He proposed that Dr. Gyulai write a letter of apology and be censured in 
order to ensure "this situation does not happen again." (Attachment P.) 

Ten days later, Dr. Rickels emailed Dr. Amsterdam stating that he had shared Dr. 
Amsterdam's comments with Dr. Evans and, once he received a reply from Dr. Evans, 
he (Dr. Rickels) would like to meet with Dr. Amsterdam to discuss the topic. 
(Attachment Q.) 

On Jun 13,2001, Dr. Amsterdam again emailed Dr. Rickels to complain that there had 
been no resolution of the matter. Dr. Amsterdam wrote: "Before I contact either 
University officials or the editorial board of [the American Journal of Psychiatry] regarding this 
egregious behavior, I await your last efforts at resolution of this problem./I (Attachment R) 

That same day, Dr. Rickels responded that Dr. Gyulai had been ill and that Dr. 
Amsterdam would be contacted soon. (Attachment S.) 

2 



BAUM, HEDLUND, AruSTEI & GOLDMAN 
A Professional Corporation 

On June 29, 2001, Dr. Amsterdam received a formal letter from Dr. Rickels stating that 
Dr. Gyulai had returned part-time from sick leave and he intended to speak with Dr. 
Gyulai concerning "this unfortunate situation ... today." (Attachment T.) 

On July 5, 2001, Dr. Gyulai sent a letter of apology to Dr. Amsterdam. In that letter, Dr. 
Gyulai explained that control of the paper had been taken away from him and that GSK 
published the paper without circulating the draft to all the participants and only 
allowed him (Dr. Gyulai) to see a near-final draft "when only minor changes could be 
done." (Attachment L.) 

Four days later, Dr. Amsterdam sent an email to Dr. Rickels stating that the apology 
was not sufficient in light of the "deliberate misappropriation and publication of [his] 
data" without his knowledge. Dr. Amsterdam was insistent that some sort of 
reprimand was necessary to ensure "plagiarism" of a colleague's data never happens 
again. (Attachment D.) 

The following day, July 20, 2001, Dr. Rickels sent Dr. Amsterdam a letter stating "it is 
unfortunate that [GSK] did not circulate the manuscript to you and I regret that Dr. 
Gyulai did not share it with you. Once again, as Dr. Gyulai's Program Director, I have 
expressed my belief that he should have done so." (Attachment V.) 

TIMELINESS OF COMPLAINT 

According to Office of Research Integrity (ORI) guidelines, rules governing research 
misconduct only apply if such conduct occurred within six years, unless "the 
respondent continues or renews any incident of alleged research misconduct that 
occurred outside the six-year limit through the citation, republication or other use for 
the potential benefit of the research record that is the subject of the allegation." 

With respect to this condition, although the data were published in an NIH-supported 
study in 2001, Dr. Gyulai cited this study just four years ago, in a study published in 
2007 in the New England Journal of Medicine. (Attachment H, at page 3.) This is well 
within the six-year window for filing a complaint of research misconduct. Moreover, 
the report that appeared under Dr. Evans', Dr. Gyulai's and the other authors' names 
has had an ongoing influence on the scientific field as evidenced by its citation in 
hundreds of medical journal articles, textbooks and practice guidelines, up through and 
including 2011. (See Attachment B and C.) 

3 



BAUM, HEDLUND, ARISTEI & GOLDMAN 
A Professional Corporation 

EVIDENCE OF POTENTIAL GHOSTWRITING / ALLEGED PLAGIARISM 

In defense of Dr. Gyulai, Dr. Rickels sent Dr. Amsterdam a letter on April 3, 2001, 
explaining that the "medical communications" firm, STI, had chosen Dr. Gyulai as the 
paper's first author. (Attachment K.) 

At the time, Dr. Amsterdam was not aware of STI's involvement in ghostwriting 
scientific studies on behalf of prominent academics (including Dr. Evans and the other 
individuals named in this complaint) to promote sales of pharmaceutical agents. 
However, such behavior is now well understood. For instance, the Journal of the 
American Medical Association published an editorial in April 2008, excoriating Merck & 
Co. Inc. for using STI to publish a ghostwritten article in 2002 in JAMA to push sales of 
VIOXX. (Attachment E.) According to this editorial: 

Perhaps some editors, investigators, reviewers, and readers would see 
little or no harm in this failed disclosure because all other disclosures were 
made. However, if there was nothing to hide, why were the names (and 
affiliations) of the individuals who actually wrote at least the first draft of 
the manuscript omitted? 

Indeed, although the spectral fingerprints of STI are readily apparent, STI's 
involvement was not disclosed in the manuscript draft or the final published article that 
appeared in the American Journal of Psychiatry. (Attachment A and D.) 

As it turned out, Dr. Amsterdam discovered that his own supervisor, Dr. Dwight L. 
Evans, to whom Dr. Amsterdam had been complaining, published a scientific editorial 
in the prestigious journal Biological Psychiatry in 2003 that was ghostwritten by the very 
same "medical communications" firm that ghostwrote the 2001 American Journal of 
Psychiatry article (i.e., STI). Dr. Amsterdam discovered this while reviewing a letter that 
the Project On Government Oversight sent to NIH Director Frances Collins in 
November of 2010. 2 

According to documents, Sally Laden of STI ghostwrote the 2003 editorial for Biological 
Psychiatry for Dr. Dwight L. Evans and Dr. Dennis Charney. Dr. Charney was then an 
employee at the NIH Intramural Program and he is now Dean of Research at the Mt. 
Sinai School of Medicine in -New-YorK. (See e.g., Attachment Wand 
http://www.pogo.org/pogo-files/letters/public-health/ph-iis-20101129.html.) 

2 See: http://www.pogo.org/pogo-files/letters/public-health/ph-iis-20101129.html 

4 



BAUM, HEDLUND, ARlSTEI & GOLDMAN 
A Professional Corporation 

In an email to aGSKemployee, Ms. Laden wrote, "Is there a problem with my invoice for 
writing Dwight Evans' editorial for the [Depression and Bipolar Support Alliance], s 
comorbidity issue to Biological Psychiatry?" [See Attachment W] When the editorial was 
published, Drs. Evans and Charney "acknowledge[d] Sally K. Laden for editorial 
support." (Attachment X.) 

In conclusion, it is ironic and troubling that Dr. Amsterdam brought his allegations of 
research misconduct to his direct supervisor and chairman, Dr. Evans, and his 
complaint was not only ignored by Dr. Evans (who simply handed it off to Dr. Rickels 
to resolve), but Dr. Evans himself was involved in the ghostwritten Study 352 article by 
STI and then, two years later, an editorial was also ghostwritten for him by STI. 

DR. AMSTERDAM'S CRITICISMS OF THE PUBLISHED 
P AXIL BIPOLAR STUDY 352 

First, the study failed to recruit a sufficient patient sample size to adequately test the 
primary efficacy outcome measure. The primary efficacy outcome measure failed to 
show superiority of either antidepressant drug treatment compared to placebo. This 
important information was not reported in the manuscript. The authors then relied on 
post hoc analyses of subsets of the data to find a favorable result for the antidepressant 
Paxil. Specifically, this result was accomplished by sub-dividing patient cohorts for 
each treatment into sub-groups of "high" (Le., ~8.0 mEqjL) versus "low" (Le., <8.0 
mEqjL) baseline serum lithium levels after the primary data analyses were found to be 

. negative. This post hoc data presentation was then presented as the primary study 
finding, and gave the false impression that one group of patients with low lithium 
levels (who may be unable to tolerate higher lithium levels) showed superior benefit 
with Paxil versus placebo (compared to imipramine versus placebo). 

Moreover, patients with "low" lithium levels were presented as being a distinct patient 
group who were somehow different from patients in the "high" lithium level group. In 
fact, this was a disingenuous distinction because all of the patients in the study had 
what were considered to be adequate and clinically therapeutic lithium levels, or they 
would have been discontinued from the trial. Moreover, this sub-division of treatment 
cohorts into "high" versus "low" lithium level groups was not clinically meaningful 
and these data were added to the manuscript to produce a favorable outcome finding 
for promoting Paxil (in a study that was otherwise negative in its findings and that 
recruited an insufficient patient sample size to accurately test the null hypothesis for the 
primary efficacy measures). 0 

Second, the published manuscript downplayed a well-known (and potentially 
dangerous) adverse event profile of Paxil. For example, the manuscript did not report 

5 



BAUM, HEDLUND, ARISTEI & GOLDMAN 
A Professional Corporation 

any mania ratings (e.g., Young Mania Rating Scale), although the results section did 
hote that end-point mania analyses were performed. The manuscript portrayed Paxil as 
being safe and producing no manic symptoms or manic episodes (in either the entire 
Paxil-treated patient group or in the "high" or "low" lithium level sub-groups), a 
finding which was not supported by available clinical or research evidence in 2001 (or 
subsequent to that date). As a result, the stated findings suggest that Paxil is a safe and 
well tolerated alternative to imipramine (the other antidepressant used in the study) 
which appeared to cause manic symptoms in both the "high" and "low" lithium level 
patient subgroups. Thus, these purported findings ran completely counter to almost all 
available clinical and research findings up to 2001 (and subsequent to that date), and 
suggested a treatment approach for bipolar depression (i.e., Paxil) which contradicted 
much of the available clinical and research evidence, as well as most published practice 
guidelines for treating bipolar type I depression. 

Third, the results in the published manuscript emphasized a substantial side effect 
profile for imipramine while minimizing and down-playing the side effect profile of 
Paxil. For example, the manuscript emphasized a substantial rate of sexual side effects 
for imipramine (an antidepressant drug not particularly known to produce this side 
effect), while down-playing the sexual side effect profile of Paxil, and suggested that 
there were no sexual side effects encountered with Paxil in the study. This was a 
grossly misleading fact which was further emphasized by the authors citing the medical 
literature indicting only imipramine side effects while simultaneously omitting citations 
from the medical literature that accurately report the incidence of Paxil sexual side 
effects. In this regard, the published manuscript stated that "patients treated with 
imipramine reported a higher incidence of abnormal ejaculation (18.8%) and impotence (25.0%) 
than did patients receiving paroxetine (0.0% and 6.3%, respectively) or placebo (5.0% and 
0.0%, respectively)". Moreover, in the discussion section of the published manuscript, 
this "finding" is further supported by literature citing the high sexual side effect rate 
with imipramine while providing no citations for Paxil-induced side effects - even 
though Paxil's sexual side effects were well known at the time of publication. In fact, the 
side effect bias favoring Paxil was so supportive and contrary to the available medical 
literature in 2001 that it would be reasonable for a reader to wonder whether 
SmithKline Beecham, Inc. actually provided the side effect citations to the" authors" for 
publication in the published manuscript. 

Alarmingly, despite the foregoing enumerated deficiencies, Study 352 and its published 
results have been relied upon as justification for prescribing Paxil to patients diagnosed 
with bipolar depression, a practice with little benefit, per the above, and substantial risk 
of stimulating a manic reaction with an increased risk of suicide and other dangerous 
adverse reactions. 

***** 

6 


