
 1 

 

 

Jay D. Amsterdam: The Paroxetine 352 Bipolar Study Ethical Conduct 

 

2. Letter to the Office of Research Integrity – Lawyer’s letter  

 
Your letter to the Office of Research Integrity  

There have been several letters from my attorney to the ORI that include (a) 

my original July 8, 2011, research misconduct complaint (containing all of 

the Penn email and other related documents). I already sent this to you as 

attachment #1. Although not sent to you, I would be happy to provide the 

actual attachment evidence documents contained in the July 8, 2011 

complaint. 

The letter to the Office of Research Integrity was written and sent by my 

lawyer It includes my Timeline for publication of Paxil Bipolar Study 352 

without my knowledge 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 July 8, 2011 

Donald Wright, MD MPH 

Acting Director, Office of Research Integrity 

U.S. Department of Health and Human Services 

Office of Research Integrity 

1101 Wootton Parkway, Suite 750 

Rockville, Maryland 20852 

Tel: 240-453-8200 

Fax: 301-443-5351 

Email: Don.Wright@hhs.gov 

 



 2 

Re: Complaint of Scientific Misconduct against Dwight 1. Evans, Laszlo 

Gyulai; Charles Nemeroff, Gary S. Sachs and Charles 1. Bowden 

 

Dear Dr. Wright: 

 

        On behalf of Dr. Jay D. Amsterdam, Professor of Psychiatry at the University of 

Pennsylvania, a charge of research misconduct is hereby submitted against Dr. Dwight L. Evans, 

Professor of Psychiatry and Chairman of the Department of Psychiatry at the University of 

Pennsylvania, Dr. Laszlo Gyulai, Associate Professor of Psychiatry at the University of 

Pennsylvania, Dr. Charles B. Nemeroff, Professor of Psychiatry and Chairman of the Department 

of Psychiatry at the University of Miami, Dr. Gary S. Sachs, Professor of Psychiatry at Harvard 

University, and Dr. Charles L. Bowden, Professor of Psychiatry and Chairman of the Department 

of Psychiatry at the University of Texas. 

 

        Dr. Amsterdam believes the individuals named above engaged in scientific misconduct by 

allowing their names to be appended to a manuscript that was drafted by a "medical 

communications company" (Scientific Therapeutics Information, "STI") hired by SmithKline 

Beecham (now known as GlaxoSmithKline, "GSK"), and which Dr. Amsterdam contends 

misrepresented information from a scientific research study (Paroxetine Study 352), which was 

funded by GSK and NIH. The manuscript (hereinafter "Study 352") was eventually published in 

the American Journal of Psychiatry (158:906-912; June 2001) suggesting that Paxil  may be 

beneficial in the treatment of bipolar depression, without acknowledging the medical 

communication company's contribution or the extent of GSK's involvement. The published 

manuscript was biased in its conclusions, made unsubstantiated efficacy claims and downplayed 

the adverse event profile of Paxil. (Attachment A.) Since its publication, study 352 has been cited 

in hundreds of medical journal articles, textbooks and practice guidelines up to 2011. (See, e.g., 

Attachment B and C.) Although Dr. Amsterdam was a Co-Principal Investigator of the study and 

possibly enrolled the largest number of patients, he was excluded from the final data review, 

analysis and publication. (See Attachment D.) 

 

 

        Dr. Amsterdam only recently became aware that two of the lead authors of Study 352, 

including his direct supervisor, were linked to ghostwriting through a letter from the Project On 

Government Oversight (POGO) to NIH Director Francis Collins in November 2010, posted on 

POGO's website at http://www.pogo.org/pogofileslletters/ public-health/ph-iis-20101129.html. 

Like the examples contained in POGO's letter to NIH, Dr. Amsterdam believes the manuscript 

published in the American Journal of Psychiatry was ghostwritten by STI, which was hired by 

GSK and paid with GSK funds, and that the individuals above lent their names as "authors" to the 

manuscript. 

 

        Based upon evidence presented in this complaint and the documents attached hereto, it 

appears that most, if not all, of the" guest authors" were determined by GSK in conjunction with 

the "medical communications" firm, STI. STI has had a longstanding history of ghostwriting 

scientific and medical articles and textbooks which have been attributed to prominently known 



 3 

academics - a practice that has been the subject of mounting criticism. See, for example, an 

editorial in the Journal of the American Medical Association regarding ghostwriting in relation to 

Merck's promotion and sales of VIOXX. (Attachment E.) 

 

        The acknowledgement section of the published manuscript states that Study 352 was 

conducted and published with support from NIMH grant MH-51761. (Attachment A.) According 

to a recent search of the NIH Reporter database, NIMH grant MH-51761 was part of an 

"infrastructure support" and "core-patient recruitment and assessment" project for NIH-funded 

clinical research trials. (Attachment F.) In this case, it was used to support the recruitment and 

assessment of research subjects for participation in this GSK-sponsored and GSK-funded clinical 

trial of Paxil for the treatment of patients with bipolar type I major depression. 

 

       According to a letter written by Dr. Francis Collins, Director of the NIH, ghostwriting that 

involves a federal grant may be cause for an investigation of plagiarism. Dr. Collins stated in his 

letter, which was published on POGO's website: 

 

[A] case of ghostwriting involving NIH-funded researchers may be 

appropriate for consideration as a case of plagiarism; i.e., the appropriation 

of another person's ideas, processes, results, or words without giving 

appropriate credit; or fabrication, i.e., making up data or results and recording 

or reporting them. Such a case would be handled by the Office of Research 

Integrity (ORI) of the Department of Health and Human Services (HHS), 

which investigates research misconduct as defined in the PHS's 42 c.F.R. 

Parts 50 and 93, Policies on Research Misconduct and the Final Rule. 

 

(Attachment G.) 

 

        Moreover, according to a report on ghostwriting by Senator Charles Grassley (dated June 24, 

2010), the University of Pennsylvania considers ghostwriting to be equivalent to plagiarism.1 

 

        While this incident took place some time ago (i.e., 2001), the manuscript has been cited 

hundreds of times up through 2011 according to an internet search on Google Scholar. (Attachment 

B.) In fact, Dr. Gyulai cited the paper again in a study he published in 2007 in the New England 

Journal of Medicine (Attachment H) and Dr. Sachs cited the paper in 2011 in the Journal of Clinical 

Psychiatry. (See Attachment C, Record 1.)  

 

        Moreover, the purported "findings" of Study 352 and the published results from other studies 

and articles that have cited this study have been used to support the design and implementation of 

at least two other NIMH-funded grants to study the efficacy and safety of antidepressant drugs 

(like Paxil) in bipolar depression. See, e.g., MH080097, Prevention of Relapse and Recurrence of 

Bipolar Depression and MH060353, Treatment of Bipolar Type II Major Depression. 

 

 
1 See: http://grassley.senate.gov / aboutjupload/Senator-Grassley-Report.pdf 



 4 

        Dr. Amsterdam submits this complaint in the hopes that ORI will conduct an investigation, 

impose appropriate penalties to correct the past publication of Study 352' s results, to prevent 

similar conduct from happening again, and hopefully prevent further use of this paper to support 

the dangerous prescription of Paxil to patients diagnosed with bipolar depression. 

 

        Pursuant to 42 C.F.R. Part 50.103(d)(13), Dr. Amsterdam should receive full and complete 

protection from retaliation and/ or defamation by either the University of Pennsylvania or any 

other parties involved in the production and publication of Study 352. Dr. Amsterdam requests the 

protections described in ORI's "Handling Misconduct - Whistleblowers." (Attachment I.) 

 

        To ensure that this complaint is taken seriously, and to alert interested parties, we are 

providing copies of this correspondence to Senator Charles Grassley, Senator Herb Kohl, and the 

Chairman and Ranking members of the House Energy and Commerce, and the House Committee 

on Oversight and Government Reform. 

 

        In the following pages, we will layout Dr. Amsterdam's complaint in more detail. 

 

        Thank you for your time and interest in this important matter. Please apprise me of any further 

help I may offer to you. 

 

                                                                                           Sincerely, 

 

 

                                                                                       Bijan Esfandiari, Esq. 

BE:gb 

 

cc: 

 

Dr. Jay Amsterdam 

Senator Charles Grassley 

Senator Herb Kohl 

Sincerely, c::239 

Bijan Esfandiari, Esq. 

Chairman, House Energy and Commerce, Fred Upton 

Ranking Member, House Energy and Commerce, Henry Waxman 

Chairman, House Committee on Oversight and Govt. Reform, Darrell E. Issa 

Ranking Member, House Committee on Oversight and Govt. Reform, Elijah Cummings 

 

 

 

DR. AMSTERDAM'S TIMELINE RE PUBLICATION OF 

PAXIL BIPOLAR STUDY 352 WITHOUT HIS KNOWLEDGE 

 



 5 

       In the mid-1990's, Dr. Amsterdam became a Co-Principal Investigator on a clinical trial, 

Paroxetine Study 352, comparing the antidepressant drugs imipramine (Tofranil®) and paroxetine 

(Paxil®) for the treatment of bipolar type I major depression (or manic depression). The trial was 

sponsored, in part, by GlaxoSmithKline which sells paroxetine under the brand names Paxil® in 

the US and Seroxat in other countries.  

 

       Dr. Amsterdam recruited one of the largest, if not the largest, patient samples into a study that 

comprised 18 other investigative-sites.  

 

       In early 2001, Dr. Amsterdam became aware that Dr. Dwight Evans and Dr. Laszlo Gyulai 

were attempting to publish data from the above referenced study. Although Dr. Amsterdam was a 

Co-Principal Investigator of Study 352 and enrolled one of the largest numbers of patients, he was 

excluded from the final data review, analysis and publication. (Attachment J, K, L and D.) 

 

       Dr. Amsterdam contacted his immediate supervisor and department chairman, Dr. Dwight L. 

Evans about the matter. In a March 22,2001 email to Dr. Amsterdam, Dr. Evans stated that he had 

discussed the issue with Dr. Karl Rickels who was also a professor in the Department of Psychiatry 

at the University of Pennsylvania and Dr. Gyulai's direct supervisor. Dr. Evans assured Dr. 

Amsterdam that Dr. Rickels would be reviewing the matter and, once accomplished, he trusted 

there would be "an equitable outcome." (Attachment M.) 

 

       Dr. Amsterdam sent a follow-up email to Dr. Rickels on April 1, 2001 asking him what he 

had found during his investigation. Dr. Amsterdam explained to Dr. Rickels that, if he (Dr. Rickels) 

felt uncomfortable dealing with the matter, that he should let Dr. Amsterdam know so that he (Dr. 

Amsterdam) could "take up the issue with others at the University and/or the American Journal of 

Psychiatry." (Attachment J.) The American Journal of Psychiatry accepted the manuscript for 

publication in January 2001 (Attachment A at p. 911) and the study was eventually published in 

the June 2001 edition of the journal. Id. 

 

       On April 3, 2001, Dr. Rickels sent Dr. Amsterdam a letter discussing what he had learned 

during his investigation. (Attachment K.) In that letter, Dr. Rickels noted, among other things, the 

following information: 

 

(1) Dr. Amsterdam was co-investigator of the trial; 

(2) Dr. Amsterdam had enrolled more patients in the trial than Dr. 

      Gyulai; 

(3) The ghostwriting firm, STI, had chosen Dr. Gyulai as the paper's first 

      author; 

(4) GSK had decided to replace Dr. Gyulai as first author with Dr. 

      Charles Nemeroff; and 

(5) Academic investigators in the trial never reviewed or even saw the 

      submitted manuscript. 

 



 6 

       On May 1, 2001, Dr. Amsterdam sent Drs. Evans and Rickels another email to explain that he 

was unsatisfied with the response and, since the last letter, there has been only "radio silence." As 

he wrote, "Am I to assume that it is okay in this department for a junior faculty member to abscond 

with data from a full professor and publish it without any ramifications?" (Attachment N.) 

 

       The following day, Dr. Rickels emailed Dr. Amsterdam and explained that Dr. Evans had 

tasked him (Dr. Rickels) with trying "to bring about a resolution." (Attachment O.) 

 

       On May 11, 2001, Dr. Amsterdam emailed Dr. Rickels and explained that he considered data 

that he (Dr. Amsterdam) accumulated in his research unit from the study "were misappropriated 

from me and used and published without my knowledge and without regard to the significant 

contribution that I made to this study." Dr. Amsterdam complained that the "theft and publication 

of [his] data should not go unnoticed and uncensured." He proposed that Dr. Gyulai write a letter 

of apology and be censured in order to ensure "this situation does not happen again." (Attachment 

P.) 

 

        Ten days later, Dr. Rickels emailed Dr. Amsterdam stating that he had shared Dr. 

Amsterdam's comments with Dr. Evans and, once he received a reply from Dr. Evans, he (Dr. 

Rickels) would like to meet with Dr. Amsterdam to discuss the topic. (Attachment Q.) 

 

        On Jun 13,2001, Dr. Amsterdam again emailed Dr. Rickels to complain that there had been 

no resolution of the matter. Dr. Amsterdam wrote: "Before I contact either University officials or 

the editorial board of [the American Journal of Psychiatry] regarding this egregious behavior, I 

await your last efforts at resolution of this problem./I (Attachment R) 

 

        That same day, Dr. Rickels responded that Dr. Gyulai had been ill and that Dr. Amsterdam 

would be contacted soon. (Attachment S.) 

 

       On June 29, 2001, Dr. Amsterdam received a formal letter from Dr. Rickels stating that Dr. 

Gyulai had returned part-time from sick leave and he intended to speak with Dr. Gyulai concerning 

"this unfortunate situation ... today." (Attachment T.) 

 

       On July 5, 2001, Dr. Gyulai sent a letter of apology to Dr. Amsterdam. In that letter, Dr. Gyulai 

explained that control of the paper had been taken away from him and that GSK published the 

paper without circulating the draft to all the participants and only allowed him (Dr. Gyulai) to see 

a near-final draft "when only minor changes could be done." (Attachment L.) 

 

       Four days later, Dr. Amsterdam sent an email to Dr. Rickels stating that the apology was not 

sufficient in light of the "deliberate misappropriation and publication of [his] data" without his 

knowledge. Dr. Amsterdam was insistent that some sort of reprimand was necessary to ensure 

"plagiarism" of a colleague's data never happens again. (Attachment U.) 

 

        The following day, July 20, 2001, Dr. Rickels sent Dr. Amsterdam a letter stating "it is 

unfortunate that [GSK] did not circulate the manuscript to you and I regret that Dr. Gyulai did not 



 7 

share it with you. Once again, as Dr. Gyulai's Program Director, I have expressed my belief that 

he should have done so." (Attachment V.) 

 

TIMELINESS OF COMPLAINT 

 

        According to Office of Research Integrity (ORI) guidelines, rules governing research 

misconduct only apply if such conduct occurred within six years, unless "the respondent continues 

or renews any incident of alleged research misconduct that occurred outside the six-year limit 

through the citation, republication or other use for the potential benefit of the research record that 

is the subject of the allegation." 

 

        With respect to this condition, although the data were published in an NIH-supported study 

in 2001, Dr. Gyulai cited this study just four years ago, in a study published in 2007 in the New 

England Journal of Medicine. (Attachment H, at page 3.) This is well within the six-year window 

for filing a complaint of research misconduct. Moreover, the report that appeared under Dr. Evans', 

Dr. Gyulai's and the other authors' names has had an ongoing influence on the scientific field as 

evidenced by its citation in hundreds of medical journal articles, textbooks and practice guidelines, 

up through and 

including 2011. (See Attachment B and C.) 

 

EVIDENCE OF POTENTIAL GHOSTWRITING / ALLEGED PLAGIARISM 

 

        In defense of Dr. Gyulai, Dr. Rickels sent Dr. Amsterdam a letter on April 3, 2001, explaining 

that the "medical communications" firm, STI, had chosen Dr. Gyulai as the paper's first author. 

(Attachment K.) 

 

        At the time, Dr. Amsterdam was not aware of STI's involvement in ghostwriting scientific 

studies on behalf of prominent academics (including Dr. Evans and the other individuals named in 

this complaint) to promote sales of pharmaceutical agents. However, such behavior is now well 

understood. For instance, the Journal of the American Medical Association published an editorial 

in April 2008, excoriating Merck & Co. Inc. for using STI to publish a ghostwritten article in 2002 

in JAMA to push sales of VIOXX. (Attachment E.) According to this editorial: 

 

Perhaps some editors, investigators, reviewers, and readers would see little 

or no harm in this failed disclosure because all other disclosures were made. 

However, if there was nothing to hide, why were the names (and affiliations) 

of the individuals who actually wrote at least the first draft of the manuscript 

omitted? 

 

       Indeed, although the spectral fingerprints of STI are readily apparent, STI's involvement was 

not disclosed in the manuscript draft or the final published article that appeared in the American 

Journal of Psychiatry. (Attachment A and D.) 

 



 8 

       As it turned out, Dr. Amsterdam discovered that his own supervisor, Dr. Dwight L. Evans, to 

whom Dr. Amsterdam had been complaining, published a scientific editorial in the prestigious 

journal Biological Psychiatry in 2003 that was ghostwritten by the very same "medical 

communications" firm that ghostwrote the 2001 American Journal of Psychiatry article (i.e., STI). 

Dr. Amsterdam discovered this while reviewing a letter that the Project On Government Oversight 

sent to NIH Director Frances Collins in November of 2010.2 

 

        According to documents, Sally Laden of STI ghostwrote the 2003 editorial for Biological 

Psychiatry for Dr. Dwight L. Evans and Dr. Dennis Charney. Dr. Charney was then an employee 

at the NIH Intramural Program and he is now Dean of Research at the Mt. Sinai School of Medicine 

in -New-YorK. (See e.g., Attachment Wand http://www.pogo.org/pogo-files/letters/public-

health/ph-iis-20101129.html.) 

 

       In an email to a GSK employee, Ms. Laden wrote, "Is there a problem with my invoice for 

writing Dwight Evans' editorial for the [Depression and Bipolar Support Alliance], s comorbidity 

issue to Biological Psychiatry?" [See Attachment W] When the editorial was published, Drs. Evans 

and Charney "acknowledge[d] Sally K. Laden for editorial support." (Attachment X.) 

 

        In conclusion, it is ironic and troubling that Dr. Amsterdam brought his allegations of research 

misconduct to his direct supervisor and chairman, Dr. Evans, and his complaint was not only 

ignored by Dr. Evans (who simply handed it off to Dr. Rickels to resolve), but Dr. Evans himself 

was involved in the ghostwritten Study 352 article by STI and then, two years later, an editorial 

was also ghostwritten for him by STI. 

 

DR. AMSTERDAM'S CRITICISMS OF THE PUBLISHED 

PAXIL BIPOLAR STUDY 352 

 

        First, the study failed to recruit a sufficient patient sample size to adequately test the primary 

efficacy outcome measure. The primary efficacy outcome measure failed to show superiority of 

either antidepressant drug treatment compared to placebo. This important information was not 

reported in the manuscript. The authors then relied on post hoc analyses of subsets of the data to 

find a favorable result for the antidepressant Paxil. Specifically, this result was accomplished by 

sub-dividing patient cohorts for each treatment into sub-groups of "high" (Le., ~8.0 mEqjL) versus 

"low" (Le., <8.0 mEqjL) baseline serum lithium levels after the primary data analyses were found 

to be . negative. This post hoc data presentation was then presented as the primary study finding, 

and gave the false impression that one group of patients with low lithium levels (who may be 

unable to tolerate higher lithium levels) showed superior benefit with Paxil versus placebo 

(compared to imipramine versus placebo). 

 

        Moreover, patients with "low" lithium levels were presented as being a distinct patient group 

who were somehow different from patients in the "high" lithium level group. In fact, this was a 

disingenuous distinction because all of the patients in the study had what were considered to be 

 
2 See: http://www.pogo.org/pogo-files/letters/public-health/ph-iis-20101129.html 



 9 

adequate and clinically therapeutic lithium levels, or they would have been discontinued from the 

trial. Moreover, this sub-division of treatment cohorts into "high" versus "low" lithium level 

groups was not clinically meaningful and these data were added to the manuscript to produce a 

favorable outcome finding for promoting Paxil (in a study that was otherwise negative in its 

findings and that recruited an insufficient patient sample size to accurately test the null hypothesis 

for the primary efficacy measures).  

 

        Second, the published manuscript downplayed a well-known (and potentially dangerous) 

adverse event profile of Paxil. For example, the manuscript did not report any mania ratings (e.g., 

Young Mania Rating Scale), although the results section did hote that end-point mania analyses 

were performed. The manuscript portrayed Paxil as being safe and producing no manic symptoms 

or manic episodes (in either the entire Paxil-treated patient group or in the "high" or "low" lithium 

level sub-groups), a finding which was not supported by available clinical or research evidence in 

2001 (or ubsequent to that date). As a result, the stated findings suggest that Paxil is a safe and 

well tolerated alternative to imipramine (the other antidepressant used in the study) which appeared 

to cause manic symptoms in both the "high" and "low" lithium level patient subgroups. Thus, these 

purported findings ran completely counter to almost all available clinical and research findings up 

to 2001 (and subsequent to that date), and suggested a treatment approach for bipolar depression 

(i.e., Paxil) which contradicted 

much of the available clinical and research evidence, as well as most published practice guidelines 

for treating bipolar type I depression. 

 

        Third, the results in the published manuscript emphasized a substantial side effect profile for 

imipramine while minimizing and down-playing the side effect profile of Paxil. For example, the 

manuscript emphasized a substantial rate of sexual side effects for imipramine (an antidepressant 

drug not particularly known to produce this side effect), while down-playing the sexual side effect 

profile of Paxil, and suggested that there were no sexual side effects encountered with Paxil in the 

study. This was a grossly misleading fact which was further emphasized by the authors citing the 

medical literature indicting only imipramine side effects while simultaneously omitting citations 

from the medical literature that accurately report the incidence of Paxil sexual side effects. In this 

regard, the published manuscript stated that "patients treated with imipramine reported a higher 

incidence of abnormal ejaculation (18.8%) and impotence (25.0%) than did patients receiving 

paroxetine (0.0% and 6.3%, respectively) or placebo (5.0% and 0.0%, respectively)". Moreover, 

in the discussion section of the published manuscript, this "finding" is further supported by 

literature citing the high sexual side effect rate with imipramine while providing no citations for 

Paxil-induced side effects – even though Paxil's sexual side effects were well known at the time 

of publication. In fact, the side effect bias favoring Paxil was so supportive and contrary to the 

available medical literature in 2001 that it would be reasonable for a reader to wonder whether 

SmithKline Beecham, Inc. actually provided the side effect citations to the" authors" for 

publication in the published manuscript. 

 

        Alarmingly, despite the foregoing enumerated deficiencies, Study 352 and its published 

results have been relied upon as justification for prescribing Paxil to patients diagnosed with 



 10 

bipolar depression, a practice with little benefit, per the above, and substantial risk of stimulating 

a manic reaction with an increased risk of suicide and other dangerous adverse reactions. 

 

***** 

 

 

August 12, 2021 


